lauantai 4. kesäkuuta 2011

Täällä sateenkaaren pää osoittaa aina uimahalliin - siihen samaan, jossa elämäni oli loppua jo alkumetreillä, kun pitelijän ote lipesi ja upposin syvään altaaseen.

Toinen hetkeni veden kanssa oli uimarannalla vain vähän myöhemmin, kun siskoni istui selkäni päälle ja olin hukkua rantaveteen. Aikaa en muista, mutta ensimmäinen tapaus on ennen kuin itse muistan ja toinen niillä rajoilla.

Ensimmäinen muistoni on sellainen, jossa istun veljeni huoneen lattialla ja olen löytänyt sakset. Leikkaan iloisesti kaikki pienet kiharani irti. Olen kaksivuotias.

2 kommenttia:

  1. Miten ihmeessä voit muistaa kaksivuotisjuttuja? Mulla on varhaislapsuudesta niukalti muistoja ja niiden ajoittaminen on hankalaa.

    Vedestä muistui mieleeni pieni lampi, jossa oli jyrkästi viettävä hiekkaranta. Olin varmaan yhdeksän-vuotias, rannalla leikkivä uimataidotin veljeni alle kouluikäinen. Seisoin laiturilla kaverini kanssa, joka sanoi äkkiä että veljeni hukkuu. Ääntäkään ei kuulunut, näkyi vaan pää juuri ja juuri pinnalla. Hyppäsin veteen ja työnsin veden alla veljeäni rantaan päin.

    Olen vasta vuosia myöhemmin ajatellut asiaa. Kauhistuttavaa, mutta elämäni ei varmaan koskaan olisi ollut enää sama, jos olisi huonosti käynyt.

    VastaaPoista
  2. Minulla on pitkä muisti, mutta kyllähän nuo varhaisimmat tapaukset, jotka muistan, ovat sellaisia, joihin äiti on reagoinut hyvin voimakkaasti, joten se on varmaan sitä kautta palanut muistiin.

    En muista sitä, kun äiti huutaa, mutta muistan sen, kun auto ajoi juuri pihaan hetkeä ennen meteliä, joka sisälsi varmaan sen tyyppistä kommenttia, että mitä olet mennyt tekemään, nyt pois ne sakset perkele jne. On ihan runollista, ettei minulle kasvanut enää koskaan punertavia kiharoita sen jälkeen, vaan piikkisuora ruskea tukka.

    Noista hukkumisista on kiertänyt nyt joka paikassa joku artikkeli, miten ne eivät näytä siltä, miltä tv opettaa, vaan juuri tuolta veljesi tapaiselta tapahtumalta.

    Luin taannoin kirjan, jonka lopussa vasta paljastui, että koko tarina oli pelkkää kuvittelua vaihtoehtoisesta tulevaisuudesta ja päähenkilö oli kuollut jo nuorena. Se oli ihan toimiva käänne.

    VastaaPoista